تازه ها

شنبه 21 مرداد 1396-13:21 کد خبر:28061

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

سند جامع سلامت در مازندران تدوین شود

انعکاس شمال -  رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بر لزوم تدوین سند جامع استان بر اساس جغرافیای مازندران برای ارتقای عادلانه شاخص‌های سلامت استان تأکید کرد.


به گزارش انعکاس شمال، قاسم جان‌بابایی ، در جلسه شورای هماهنگی استان مازندران، با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد سلامت بر عهده دانشگاه‌هاست، افزود: مابقی نیازمند مشارکت همه سازمان‌های مرتبط در این حوزه است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه مازندران با بیان اینکه در دو دوره گذشته تعداد دانشکده‌های دندان پزشکی در کشور دو برابر شد اما شاخص دهان و دندان در کشور اراتقا نیافت، خاطرنشان کرد: این امر بیانگر اهمیت همکاری بین بخشی برای ارتقا شاخص‌های دهان و دندان به‌عنوان یکی از معیارهای سلامت ارزیابی هر کشور است.

 

جان بابایی ادامه داد: در این دوره کار اساسی انجام شده و در تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش، به مدارس رفتیم و دندان بیش از ۴۰۰ هزار کودک در داخل مدارس رادیوتراپی و دندان بیش از ۱۲۰ هزار نفر از این کودکان پر شد.

 

وی با اشاره به وجود همکاری بین‌بخشی در این دوره، گفت: در همین دوره میزان کشیدن دندان که یک شاخص بد است، کاهش و شاخص جرم‌گیری و ترمیم، بهتر شده است و خدمات سرپایی دندان پزشکی توسط کانتینرها در مناطق محروم انجام خواهد گرفت و انتظار داریم که در طی ۵ سال آینده شاخص دهان و دندان ما بهبود یابد.

 

وی ادامه داد: سال‌هاست که حوادث جاده‌ای ما از نظر تعداد تغییر نکرده است و اگر بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها توسعه یابند، ممکن است حوادث مرگ‌ومیر داخل بیمارستان کم شود اما برای کاهش حوادث مرگ‌ومیر بین جاده‌ای و خارج بیمارستان باید میان حوزه‌هایی که مرتبط با مسئله سلامت هستند، مشارکت وجود داشته باشد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در چند سال اخیر با صنعت و معدن و جهاد کشاورزی همکاری خوبی در رابطه با ساماندهی سموم داشته‌ایم، بر لزوم تعریف و تدوین یک سند که تمام سازمان‌های مرتبط با سلامت در یک تراز قرار گیرند، تأکید کرد.

 

جان‌بابایی با بیان اینکه از نظر قانونی نیز تدوین این سند، هماهنگ با ابلاغ سیاست‌های کلی رهبری است، افزود: سلامت ابعاد مختلفی همچون جسمی، روانی، روحی و اجتماعی دارد و سند جامع سلامت استان بر اساس جغرافیای استانی تدوین شود که هدف آن ارتقا عادلانه شاخص‌های سلامت استان است که در آن حقوق همه افراد باید لحاظ شود.مهر

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :