چهارشنبه 8 دی 1395-13:45 کد خبر:24575

چگونه فرزندانمان را در فضای مجازی کنترل کنیم


(بخش اول)

انعکاس شمال - این روزها دیگر خانواده‌ای را نمی ‌بینید که از وسایل ارتباط‌ جمعی نظیر تلفن، تبلت و کامپیوتر استفاده نکنند.

وسایل دیجیتالی مثل تلفن همراه، تبلت و آی‌پد برای بچه‌ها در نقش والدین جدید هستند که تمام زندگی‌شان را حتی اوقات فراغت آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می دهند.

این وسایل نقش‌های مختلفی را برای فرزندان بازی می‌کنند؛ برای مثال دوست و معلمشان هستند، برایشان قصه می‌گویند و حتی نقش‌های برگه امتحانی، هواشناسی، تلویزیون و... را برای آن‌ها بازی می‌کنند.

انواع بازی‌های رایانه‌ای و سرگرمی‌های محیط های مجازی نوین، در بسیاری از موارد رشد طبیعی و خلاقیت بچه‌ها را که می‌بایست با حضور در طبیعت حقیقی، تحرک و کارهای فکری و اجتماعی شکوفا شود، دچار اختلال کرده است.

این محیط ها، در عمل آموزش فرهنگ رفتاری، اخلاقی و گفتاری را در دست گرفته است لذا این وسایل تبدیل به یک چاقوی دو لبه شده اند که از یک طرف مزایا و منافعی دارند و از سوی دیگر اگر بر آن نظارت نشود آسیب‌های مختلفی را به خصوص برای کودکان و نوجوانان در بر خواهند داشت.

کارشناس پلیس فتا استان مازندران در خصوص کنترل فرزندان در فضای مجازی توسط والدین گفت: یکی از بزرگترین دغدغه های والدین نظارت بر استفاده فرزندان خود از تلفن های همراه و رایانه ها و همچنین حضور آنها در فضای مجازی است.

استفاده کودکان و نوجوانان از فناوری اطـلاعات، در صورت نداشتن علم استفاده از آن می‌تواند نگران‌کننده باشد.

نقش پدر و مادر در این زمینه، بسیار پررنگ است، آنها می‌توانند با یک برنامه‌ریزی دقیق و نظارت درست بر نحوه استفاده فرزندان، از این معضل پیشگیری کند.

راهکارهای مختلفی برای نظارت والدین بر فرزندان وجود دارد از جمله اینکه والدین باید سعی کنند، اطلاعات خود را در مورد فناوری اطلاعات و کاربردهای آن افزایش دهند تا بتوانند در مواقع لزوم، از توانایی‌های خویش برای کنترل و نظارت بر کار فرزندان ‌شان استفاده کنند.

یا اینکه تا حد امکان سعی شود، دستگاه رایانه فرزندتان را در جایی قرار دهند که در معرض دید خانواده باشد و از قرار دادن رایانه در اتاق خواب یا اتاق‌هایی که امکان نظارت مستقیم بر روی آن ندارند، خودداری کنند.

این کارشناس در ادامه یکی از نرم افزارهای کنترل والدین را معرفی کرد و گفت: یکی دیگر از این راهکارها، استفاده از نرم‌افزارهای کنترل‌کننده و محدودکننده است که به والدین کمک می‌کند تا هم بر فرزندان‌ شان نظارت داشته باشند و هم اینکه گزارش فعالیت‌های فرزندشان را دریافت کنند که یکی از این فرم افزارها به شرح ذیل می باشد:

نرم‌افزار کنترل والدین سانیار

امروزه به دلیل وجود تهدیدات اخلاقی و فکری محیط‌ شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، نیاز است تا والدین بر فعالیت های فرزندانشان کنترل داشته باشند. یکی از شرکت های ایرانی برای کمک به خانواده ها در این زمینه نرم افزاری را تحت عنوان نرم‌افزار کنترل والدین سانیار طراحی نموده است.

قابلیت‌های نرم‌افزار کنترل والدین سانیار

1- کنترل و نظارت کامل بر تماس‌های ورودی و خروجی.

2-کنترل و نظارت کامل بر پیامک‌های تلفن همراه فرزندان.

3-انتقال اطلاعات از طریق پست الکترونیکی.

4-کنترل و نظارت زمانی و اجرایی بر نرم‌افزارهای نصب‌شده و نرم افزارهایی که فرزندان می خواهند بر روی تلفن همراه خود نصب کنند.

5-کنترل بر روی ساعات کار گوشی و کنترل موقعیت مکانی تلفن همراه فرزند.

6-کنترل مرورگر اینترنت.

7- این نرم‌افزار بدون هیچ محدودیتی در تمامی دستگاه‌های اندرویدی قابل نصب است.