چهارشنبه 30 خرداد 1397-13:13 کد خبر:37033

ارقام جدید برنج برای کشت در شمال کشور معرفی شد

نعکاس شمال - رییس موسسه تحقیقات برنج کشور، از معرفی 2 رقم جدید برنج با نام های 'رشت 'و 'تی سا ' برای کشت در استانهای گیلان ومازندران خبر داد.


به گزارش انعکاس شمال،مریم حسینی درحاشیه راه اندازی دفتر انجمن برنج مازندران در آمل درگفت وگو باخبرنگار ایرنا افزود: رقم ' رشت ' در استان گیلان و ' تی سا ' در مازندران در فصل زراعی جاری کشت شده و در تیرماه با حضور مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی در محل معاونت تحقیقات برنج کشور در آمل رونمایی خواهد شد.

وی افزود: هر 2 رقم از نظر کیفیت در پخت وعملکرد تولید نسبت به رقم های معرفی شده دارای برتری است.

رییس موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به اینکه رقم رشت با تولید عملکرد حدود 6 تن درهرهکتار دارای عطر وطعم قابل قبولی است، گفت: عملکرد رقم ' تی سا ' نیز هفت ونیم تن در هر هکتار است.

حسینی، طول دوره رشد تا برداشت این محصول را حدود 125 روز همانند دیگر ارقام قبلی اعلام کرد وافزود: مقاوم بودن دربرابر آفات برنج و ورس وخوابیدگی در دوران پیش از برداشت از دیگر قابلیت های برجسته دو رقم جدید برنج رشت وتی سا است.

** معرفی بیش از 50 رقم برنج

رییس موسسه تحقیقات برنج کشور همچنین گفت که از دهه 40 تاکنون بیش از 50 رقم برنج متناسب با استانهای برنج خیز کشور و شرایط همان زمان معرفی شده است.

حسینی با بیان اینکه معرفی یک رقم جدید برنج دارای یک پروسه زمان بر است، گفت: در سال های اخیر با استفاده از تکنولوژی های جدید وغربال هایی که در مراحل تحقیقاتی انجام شده، معرفی رقم های جدید برنج کمتر شده است.

وی اضافه کرد، در برنامه کاری موسسه تحقیقات برنج در سال 97 حداقل یک یا 2 رقم دیگر برنج که هم کیفیت بالایی در پخت و نیز در برابر خشکسالی مقاومت بیشتری داشته باشد، معرفی خواهد شد.

رییس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت که با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر کشور، بیشتر تحقیقات درحال انجام توسط کارشناسان این موسسه برمحوریت آب هست ومعرفی رقم هایی که مقاوم به خشکی با کمترین کاهش محصول در واحد سطح باشد.

** برنج تولیدی کشور سالم وبدون فلزات

حسینی همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که کیفیت تولید برنج کشور در چه وضعیتی است، گفت: تا حدی که کارشناسان موسسه تحقیقات برنج کشور پایش هایی را در دوره های مختلف انجام دادند، مصرف کود وسم به گونه ای هست که باقیمانده سموم وفلزات دیده نشده است.

وی یادآورشد: حتی دانه های برنج سفید استحصال شده از شلتوک بدون وجود علایمی که سلامت افراد را تهدید کند، می باشد.

نخستین دفتر مستقل برنج ایران در معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور در شهرستان آمل عصرسه شنبه راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، درآیین افتتاح این دفتر حسینی رییس موسسه تحقیقات برنج کشور، علیزاده شایق رییس انجمن برنج ایران و برخی مدیران سازمان جهادکشاورزی و معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور حضور داشتند.

رییس انجمن برنج مازندران، هدف اصلی این دفتر را ارتباط گیری با محققان دانشگاهی، کارشناسان و کشاورزان خبره درتولید برنج در راستای پایداری در تولید وراهکارهای مناسب برای کاهش موارد مربوط به تولید این محصول بیان کرد.

' اسفندیارقاسم زاده' افزود: تولید برنج به عنوان دومین محصول اساسی کشور وتولید غالب درمازندران محسوب می شود وبه همین خاطر این انجمن تلاش خواهد کرد تا درکنار محققان ومروجان بخش تولید این محصول، مطالبات این قشر در چارچوب های قانونی بررسی وپیگیری کند.

به گزارش ایرنا، رییس انجمن برنج ایران هم دراین آیین گفت که این انجمن در سال 79 راه اندازی شده وتاکنون در16 استان برنج خیز کشور این انجمن راه اندازی شد.

جمیل علیزاده شایق افزود: مازندران با توجه به سیاستهایی که در تولید بیش از 40درصدی برنج کشور دارد، بار استانهای دیگر را نیز به دوش می کشد.

وی ادامه داد: معاونت توسعه برنج کشوردر آمل وسازمان جهادکشاورزی مازندران ومدیران استانی که عضو انجمن برنج هستند، به عنوان قدرت اصلی واجرایی انجمن محسوب می شوند که می توانند در سیاستگذاری ها اعمال نفوذ کنند.

دراین ایین همچنین برخی کارشناسان درخصوص چالش های پیش روی تولید برنج وپس از تولید نظراتی بیان کردند.

مهمترین مطالب بیان شده کارشناسان حوزه برنج دراین نشست، معرفی رقم های جدید متناسب با شرایط منطقه وکیفیت در تولید وعملکرد سطح زیرکشت وعرضه ماشین آلات مطابق با کشت بومی منطقه بوده است.

مازندران با حدود 220 هزارهکتار شالیزار سالانه با تولید حدود یک میلیون تن برنج سفید، نخستین تولید کننده این محصول درکشور است./ایرنا