سه شنبه 20 فروردين 1398-12:15 کد خبر:37587

آمار خانه های سیلزده مازندران به 6 هزار و 501 واحد رسید

انعکاس شمال - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران گفت که بر اساس آخرین آمار ، سیل به 6 هزار و 501 واحد مسکونی در این استان خسارت وارد کرد.

 


به گزارش انعکاس شمال، محمد خانی نوذری خسارت ناشی از سیل را اعلام کرد و گفت : حدود پنج هزار و 700 واحد از این تعداد نیازمند ترمیم و تعمیر است که هم اکنون با نظارت بیناد مسکن و با همکاری مالکان در برخی مناطق کار شروع شده و درحال انجام است.
وی تعداد واحدهای مسکونی تخریبی را حدود 800 واحد اعلام کرد و گفت : کار بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی تخریبی در برخی از مناطق سیلزده با اتمام آواربرداری در دست اجراست و در بعضی مناطق هم منتظر فروکش کردن آب زیرزمینی هستیم تا امکان پی کنی وجود داشته باشد.
این مسئول گفت : بر اساس برنامه ریزی کمک های بلاعوض طبق مصوبه هیات دولت تا سقف 100 میلیون ریال در قالب معیشتی و تعمیراتی به میزان خسارت ها در اختیار سیلزدگان قرار داده می شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران افزود : علاوه بر این ، برای مالکان واحدهای مسکونی خسارتی نیز تا سقف 300 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت معیشتی و تعمیراتی پرداخت خواهد شد.
خانی گفت : به طور مثال واحدهای مسکونی که 30 درصد خسارت دیدند ، کمک بلاعوض معیشتی و خسارتی به آنها حدود 30 میلیون ریال است که تاکنون 361 واحد خسارت دیده برای دریافت این تسیهلات تعمیراتی به بانک معرفی شدند.
وی میزان پرداخت تسهیلات ساخت مسکن برای ساخت واحد مسکونی در روستاهای سیلزده را 400 و در شهرها را 500 میلیون ریال با نرخ سود 4 و 5 درصد اعلام کرد.
مدیرکل بنیاد مسکن مازندران گفت : برای تسریع در پرداخت تسهیلات ساخت ، ضامن برای برای وام ها به صورت زنجیره ای در بانک ها اخذ خواهد شد تا مشکلی برای تامین وثیقه گریبانگیر خسارت دیدگان نشود.
** دعوت از پیمانکاران دارای رتبه
این مسئول همچنین اظهار داشت : کار آوار برداری در مناطق سیلزده مازندران از سوی بنیاد مسکن درد جریان است و تاکنون آواربرداری از 10 درصد از واحدهای مسکونی تخریبی انجام شد و کار بازسازی نیز در منطقه سیلزده ' تالارپشت ' سیمرغ و همچنین مناطقی در شهرستان میاندرود نیز شروع شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن مازندران پیش بینی کرد که نوسازی و بازسازی واحدهای خسارت دیده ناشی از سیل حداقل در یک پروسه زمانی 6 ماهه به اتمام برسد و تحقق این وعده نیز نیاز به همکاری سیلزدگان و همراهی پیمانکاران بومی و محلی است.
وی از پیمانکاران دارای رتبه مناسب برای ساخت مسکن نیز دعوت کرد تا در ساخت کمک کار شوند و بنیاد مسکن نیز بر نرخ ساخت و استحکام بنا نظارت فنی می کند.
خانی گفت که بنیاد مسکن پروانه و نقشه تیپ را برای واحدهای مسکونی تخریبی به صورت رایگان صادر می کند.
** تعمیر واحدهای خسارت دیده در سه ماه
مدیرکل بنیاد مسکن مازندران همچنین زمان مورد نیاز برای تکمیل واحدهای تعمیراتی را حدود سه ماه اعلام کرد و گفت : برای کمک به خسارت دیدگان و کاهش هزینه ساخت و مرمت ،برای تعمیراتی حدود یک تن و تخریبی نیز 8 تن سیمان رایگان از سوی بنیاد مستضعفان در اختیار سازندگان قرار داده می شود.
** خسارت رانش به 35 روستا
مدیرکل بنیاد مسکن مازندران همچنین گفت که در سیل اخیر 35 روستای این خطه شمال کشور با مشکل رانش مواجه شدند که پیش بینی می شود چهار تا پنج روستا نیاز به جا به جایی داشته باشند که این کار انجام می شود.
خانی اظهار داشت : مشاور ذیصلاح برای بررسی میدانی روستاهای در معرض خطر رانش اعزام شده و پس از بررسی تکمیلی می توان نسبت به جا به جایی تعداد روستاها و یا آمار واحدهای مسکونی در معرض خطر تصمیم گیری کرد.
بر اثر سیل اسفند 97 و فروردین 98 حدود 15 هزار میلیارد ریال به مازندران خسارت وارد شد که دو سوم این خسارت ها به بخش کشاورزی و راههای روستایی و اصلی است./ایرنا