تازه ها

پنجشنبه 3 خرداد 1397-11:2 کد خبر:35927

صدای بی صدای پروژه های بی مناقصه در شهرداری ساری!

انعکاس شمال- (سند): قرارداد اجرای خاکبرداری و خاکریزی در معدن تلمادره، موضوع پروژه خاکبرداری و خاکریزی و حمل به ازای هر مترمکعب 2800 تومان. پیمانکار تایید کرده 80 هزار مترمکعب خاکبرداری شده است.


 

سه ماه قبل از اینکه پیمانکار اصلی قرارداد ببندد، پیمانکار دست دو کار را شروع کرد. دنبال این هستیم که جلوی این کارهای خلاف و غیرقانونی گرفته شود، شاهد قراداد، صورت وضعیت، ادعای پیمانکار دست دو و محل اجرای پروژه است. امیدواریم که این فرصتی شود دوستان شهرداری برآوردها را واقعی ببندند. قرادادی که می توان با 700 میلیون تومان بست را به قیمت سه میلیارد و 600 میلیون تومان نبندند و بعد بگویند در زمان پرداخت کم می کنیم. این فرصت را برای همه پیمانکاران فراهم تا در یک فرآیند عادلانه در آگهی مناقصه شرکت کنند نه اینکه پروژه ها به آقای خاص داده شود که سالانه بیش از 40 میلیارد تومان با شهرداری قراداد دارد.(گزارش کامل بازدید از معدن زباله ساری)


به گزارش انعکاس شمال به نقل از مازند نومه آن چه در پی می آید گزارش کامل بازدید اسفندیار عشوری و علی اکبر زلیکانی -دو عضو شورای شهر ساری- است که همراه با جمعی از خبرنگاران از معدن زباله تلمادره در چهاردانگه بازدید کردند. متن از فایل صوتی پیاده شده است.

زلیکانی: گفتند سکوت کن

یکی از مشکلات ما این است که مصوبات در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان و استان صادر می شود. مدرک اعضای اینها را ببینید، کارگروه عملا کارایی لازم را ندارد

طرح جامع مدیریت پسماند مازندران تاکنون به تصویب نرسیده است، متولی تصویب این طرح کارگروه مدیریت پسماند استان است و شهرستان، اعتقاد داریم در مازندران به عنوان کلانشهر، موضوع مدیریت پسماند باید به عنوان یک طرح جامع دیده شود.

 مدیریت پسماند 8 عنصر موظف دارد. از پیش از تولید تا پس از دفع باید سیاست هایی به تصویب برسد و به دستگاه اجرایی ابلاغ و نظارت شود تا دستگاه اجرا کند.

تا این تاریخ هیچ سیاستی به ما ابلاغ نشده و هر کاری شهرداری کرده برای این بوده که بر اساس یک سری چهارچوب، آثار زیست محیطی را کم کند. ما در انتخاب محل دفن نقش نداشتیم همانطور که امروز گزینه اجرایی دفع ما انتخاب شده به عنوان نیروگاه زباله سوز و هیچ نقشی در انتخاب مکان آن نداشتیم. الان ما با شما هم نظریم. همانطور که با اهالی جاده دریا هم نظریم جاده دریا مگر جای زباله است که نیروگاه زباله سوز آنجا احداث شده؟ با چه استنادی؟ ارزیابی زیست محیطی نمی دادند تا این اواخر، آن را به زور گرفتند.

ما هم مخالفیم اما چه کنیم، سیاستی است که به ما ابلاغ شد. مدیریت شهری سالانه 30 میلیارد تومان هزینه حمل و نقل زباله می پردازد، 30 میلیارد پول هدر می رود، چهاردانگه منطقه گردشگری است نه زباله، به محل دفن زباله تبدیل کردند. به ما گفتند ببرید سمسکنده، بردیم، گفتند نبرید، نبردیم، گفتند ببرید چهاردانگه، بردیم، گفتند نیروگاه زباله سوز، قبول کردیم. ما که نمی توانیم نه بگوییم سیاستگذار نیستیم اما یک واقعیت هست. شیرابه زباله یکی از آلوده ترین مواد طبیعی است bod زباله 80هزار ppm  است اگر مقایسه کنیم با bod فاضلاب که این همه دولت هزینه کرد 350 است آیا می شود شیرابه را با روش های موجود تصفیه کرد؟ جوابش خیر است، روی کاغذ می شود. تبدیل به آب زراعی می شود، به آب آشامیدنی هم می توان تبدیل کرد. اما توجیه اقتصادی ندارد. چون توجیه اقتصادی ندارد تصفیه خانه فاضلاب را 15 سال است که هنوز به یک چهارم ظرفیت هم نرسانده ایم. شهرداری ملزم به تصفیه شیرابه نبود.

اگر تصمیم گیر بودم اجازه نمی دادم نیروگاه زباله سوز نسل اول و مخروط سوز را بسازند که مربوط به 50 سال قبل است. دنیا امروز نیروگاه های ریجکت سوز می سازد.  

هر وقت در شورا خواستم در این باره حرف بزنم گفتند سکوت کن. اما همیشه سوال را از من می پرسند، مردم اهالی چهاردانگه حق دارند. از وقتی در فرمانداری بودم با این موضوع مخالف بودم. کسانی که بانی این کار هستند پاسخ نمی دهند.

وقتی معاون رئیس جمهور آمد و کلنگ زد از ما هیچ سوالی نکردند. من بارها در شورا فریاد زدم، مدافع مردم هستم اما این فریاد را باید به فرمانداری و استانداری که متولی امر هستند برسانید.

عشوری: قرارداد به شکل صوری بسته شد

قرارداد را من ننوشتم. روزی که داشتند قرارداد می بستند باید می پرسیدید بر چه اساس 70 متر مکعب خروجی درج شده. امروز نباید از من این را بپرسید.

پیمانکار قبلی باید به جلسه کمیسیون عمران دعوت شود تا درباره قرارداد صحبت کنیم.

مشاور در آبان ماه آمد و پروژه را تحویل گرفت.

(سند): قرارداد اجرای خاکبرداری و خاکریزی در معدن تلمادره، موضوع پروژه خاکبرداری و خاکریزی و حمل به ازای هر مترمکعب 2800 تومان. پیمانکار تایید کرده 80 هزار مترمکعب خاکبرداری شده است.

ابنیه فنی تجن یک قرارداد دیگر با پیمانکار دوم است در همین مکان. تایید کرده 100 هزار متر مکعب خاکبرداری کرده است.

  به اعضای شورا گفتم قراردادی در شهرداری بسته شده و قرارداد به این شکل است که ابتدا پیمانکار اولیه، کار را به وسیله پیمانکار دست دوم شروع کرده و سه ماه بعد، خود با شهرداری قرارداد بسته است. در آن جلسه آقای رشیدی گفت قرارداد به طور شکلی درست است.

تناقض در حرف های شان مشهود بود، پیمانکار، شرکت ابنیه فنی تجن است. سه ماه قبل از اینکه قرارداد با شهرداری ببندد موضوع همین قرارداد را با یک پیمانکار دست دو می بندد به قیمت 250هزار متر مکعب که البته آن قرارداد 150 هزار مترمکعب است، 700 میلیون تومان.

 از قبل کار را شروع کردند و قرارداد به شکل صوری بسته شد. قرارداد مربوط به 12 مرداد است با پیمانکار دست دو.

95 درصد خاکبرداری را انجام داد، سه ماه قبل ازاینکه پیمانکار اصلی قرارداد ببندد پیمانکار دست دو کار را شروع کرد. دنبال این هستیم که جلوی این کارهای خلاف و غیرقانونی گرفته شود، شاهد قراداد، صورت وضعیت، ادعای پیمانکار دست دو و محل اجرای پروژه است. امیدواریم که این فرصتی شود دوستان شهرداری برآوردها را واقعی ببندند. قرادادی که می توان با 700 میلیون تومان بست را به قیمت سه میلیارد و 600 میلیون تومان نبندند و بعد بگویند در زمان پرداخت کم می کنیم

این فرصت را برای همه پیمانکاران فراهم تا در یک فرآیند عادلانه در آگهی مناقصه شرکت کنند نه اینکه پروژه ها به آقای خاص داده شود که سالانه بیش از 40 میلیارد تومان با شهرداری قراداد دارد.

چندین سال است عمده کارهای شهرداری به این شخص داده می شود. حتی کارهای غیرمرتبط با شرکت تخصصی؛ این قرارداد چون غیرقانونی است باید لغو شود. مستندات به اندازه کافی داریم.



*چرا با پول و مال مردم قرارداد کشکی می بندید؟

اسفندیار عشوری -عضو شورای شهر ساری- در جلسه پیشین شورا، اسنادی از قرارداد شهرداری با یک پیمانکار منتشر کرد که بر اساس آن پیمانکار اولیه سه ماه پیش از اینکه نتیجه مناقصه اعلام شود، قراردادی با پیمانکار جزء (به قول مهندس عشوری دست دو) برای همین پروژه با مبلغ 700 میلیون تومان می‌بندد و خود، سه ماه بعد قراردادی را به مبلغ 30 میلیارد و 600 میلیون تومان بابت همین پروژه منعقد می‌کند. اوایل هفته جاری اسفندیار عشوری، علی اکبر زلیکانی، فرامرز نقیبی به عنوان سه عضو شورا با  رشیدی معاون شهرداری ساری به همراه تعدادی از خبرنگاران از محل پروژه خاکبرداری معدن تلمادره بازدید کردند.

  نائب رئیس شورای شهر ساری در این بازدید اظهار کرد: سیستم تصفیه اینجا، سیستم لجن فعال است، به این مفهوم که چون فرایند تصفیه به صورت بی هوازی است و هوا به آن نمی رسد و تصفیه می شود، خود شیرابه مخرن مناسب برای میکروب است. در واقع فرایند تصفیه را انجام می دهد. مواد آلی بخشی از شیرایه برگشت و پمپاژ به داخل مخزن زباله و فرایند تصفیه و به نوعی تبدیل زباله سریع تر انجام شود.

علی اکبر زلیکانی گفت: چیزی که دوستان قرارداد بستند تصفیه آن 70 نیست، بلکه 20 و 50 تا به داخل مخزن و دوباره به پایین بر گردد.

دیگر عضو شورای شهر ساری در این بازدید اظهار کرد: در قرارداد نوشته هر 24 ساعت 70 متر مکعب باید آب خارج شود که قابل مصرف در امر زراعی باشد و به صراحت قید شده است. نمی دانم عدد 20 متر مکعب از کجا آمده و برگشت 50 متر مکعب اصلا موجود نیست.

اسفندیار عشوری افزود: در قرارداد قید شده که پیمانکار موظف است به گونه ای تصفیه خانه را اداره کند که خروجی آب از تصفیه خانه 70 متر مکعب و قابل استفاده در مصارف کشاورزی باشد.

زلیکانی در تکمیل پرسش عشوری ادامه داد: شما پرداخت تان به پیمانکار ما بر حسب 20 مترمکعب است یا 70 خروجی آن؟

زلیکانی خطاب یه رشیدی -معاون عمرانی شهردرای ساری- گفت: تا زمانی که سوال نپرسیدند پاسخ ندهید و وارد نشوید. چون کمیسیون است و ما باید با هم صحبت داشته باشیم.

زلیکانی خطاب به عشوری گفت: من قانع نشدم، اگر امروز قانع شوم رو به روی شهرداری می ایستم. اگر 70 را  80 یا 90 عنوان می کردند حق با شما بود وقتی کمتر زده شده یعنی در واقع پول کمتری پرداخت می کنند.

عشوری هم پاسخ داد: نحوه پرداخت این نیست. موظف هستند شیرابه را به گونه ای تصفیه کنند که روزانه 70 مترمکعب خروجی داشته باشد. یعنی ساعتی 2.9 متر مکعب و اگر نداشت یعنی سیستم تصفیه خانه کار نمی کند.

زلیکانی در ادامه تصریح کرد: اینکه در قرارداد نوشته شده روزانه 70 مترمکعب خروجی دارد اشتباه است. ظرفیت نیروگاه زباله سوز 450مترمکعب است و ممکن ورودی ما به نیروگاه 450 نباشد و 200 یا 100 هم باشد.

نائب رئیس شورای شهر ساری یادآور شد: اینکه قرارداد این گونه بسته شود ایراد دارد. روزی 70 مترمکعب خروجی مسخره است! مگر چقدر شیرابه داریم؟ ما به بخشی از شیرابه برای عملیات تصفیه زباله نیاز داریم و باید برگشت داده شود. باید مشخص شود این عدد 70 از کجا آمده است.

عشوری خطاب به مشاور پروژه گفت: زمانی که به شما ابلاغ شد و مستقر شدید چه زمانی بود؟

مشاور پاسخ داد: آبان ماه به ما ابلاغ شد.
 
معاون شهردار ساری گفت: برای اینکه این پروژه از نظر اهمیت برای ما بسیار مهم بود مشاور دیگری هم انتخاب کردیم، آقای نوبهار، تا کنترل کند.

عباس رشیدی ادامه داد: این نخستین پروژه ای است که 2 سرناظر دارد، یکی از سوی  معاونت فنی و دیگری از سوی معاونت خدمات شهری در واقع مهندس فرخی و حیدری اینجا مستقر هستند.

زلیکانی خطاب به میثم فرخی گفت: شروع به کار خاک برداری از کی بوده؟

 فرخی پاسخ داد: 23 مهر سال 96 قرارداد منعقد شد و اینجا را 16 آبان تحویل گرفتیم.

ربیع زاده که سه ماه قبل ازعقد قرارداد به عنوان پیمانکار جزء و دست دوم شروع به خاک برداری کرده است و 95 درصد کار را انجام داده، در مکان اصلی خاک برداری در پاسخ به سوال عشوری که اینجا توسط چه کسی برداشت شده، گفت: کامل توسط من برداشت شده است و سنگ های بزرگ با انفجار خارج شده است پیکور حریف آن نبود هر چه ارتفاع وجود داشت همه توسط ما انجام شده است.

عشوری خطاب به زلیکانی اظهار کرد: به ما گفتند پیمانکار مکانی که خاک برداری کرده جای دیگری بوده اما پیمانکار از تاریخ 12 مرداد ماه شروع به کار کرده. تمام مکاتبات درون قرارداد وجود دارد.

فرخی -سرناظر عملیات اجرایی تلمادره- در پاسخ به پرسش عشوری که ربیع زاده این مکان را خاک برداری کرده گفت: بله، این مکان توسط ربیع زاده خاک برداری شده است.

رشیدی هم اظهار داشت: قرارداد دست دوم بوده باید شروع به کار می کرد.

 عشوری خطاب به رشیدی یادآور شد: شما متقلب هستید، زیرا در تاریخ 12 مرداد با پیمانکار دست دوم، ابنیه فنی تجن قبل از اینکه برنده شود قرارداد بسته اید که کار را در 12 مرداد شروع کرده، ولی عقد قرارداد ابنیه فنی 27 مهر بوده است.

رشیدی هم بیان داشت: ما متقلب نیستیم. 12 مرداد شروع به کار کرده بودند.

عشوری ادامه داد: چرا با پول و مال مردم قرارداد کشکی می بندید؟ چشم بندی نیست، اصل قرارداد موجود است.

عشوری خطاب به ربیع زاده هم گفت: مگر قرارداد دیگری برای خاکبرداری داشتید؟ اینجا را برای چه خاکبرداری کردید؟

ربیع زاده پاسخ داد: خیر.

این عضو شورای شهر ساری پرسید: بابت چه محدوده ای قرارداد بستید؟

ربیع زاده افزود: بابت خاکبرداری معدن محدوده تلمادرده

 زلیکانی هم بیان داشت: یک سوال آقای عشوری دارد و خیلی ساده است، اینکه چرا سه ماه قبل از انعقاد قرارداد با پیمانکار اولیه، این پیمانکار قراردادی را با پیمانکار دست دوم بسته است.آقای عمادی قرار داد بسته با پیمانکار دیگری برای همین کار، بدون اینکه بداند برنده می شود یا نه. عمادی را بخواهید و بپرسید مگر قرار بود شما برنده شوید که سه ماه زودتر از اعلام نتیجه، با پیمانکار دیگری قرارداد بستید؟ جواب کتبی دهد تا ما  تصمیم بگیریم. به استناد حرف هایی که آقای عشوری بیان می کند عمادی چطور تشخیص داد که در مناقصه برنده است و سه ماه قبل آقایی را به عنوان پیمانکار جزء انتخاب کرد؟ این سوال را از عمادی بپرسید و به ما پاسخ بدهید.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :