تازه ها

يکشنبه 31 تير 1397-11:13 کد خبر:37153

واکاوی هارش خبرازشعله های شایعاتی که بر جان علاقه مندان مسجد جامعه نیشتر می زند

علت واقعی حریق را به مردم اعلام کنید!

انعکاس شمال - چند روز از حادثه آتش سوزی در مسجد جامع مرکز استان مازندران می گذرد و هر روز بازار شایعات در این باره داغ تر از روز قبل می شود. شایعاتی...


هارش خبر، سرویس اجتماعی: چند روز از حادثه آتش سوزی در مسجد جامع مرکز استان مازندران می گذرد و هر روز بازار شایعات در این باره داغ تر از روز قبل می شود. شایعاتی که در نبود اطلاع رسانی شفاف و درست از سوی مسولان چون سایه وارد شده و به تخریب روح و جان علاقه مندان این بنای تاریخی می پردازد. همه در باره مقصران می پرسند و شایعه پردازان از علت وقوع می گویند. این روزها بلندگوهای مخفی در سکوتی وهم انگیزبرشعله های اخبار شنیده ها می دمند و هر آن روایت های جدید را به ساری نشینان می رسانند. یک بار بحث عمدی بودن آتش سوزی مطرح می شود و صحبت از خرابکاری توسط عده ای جوینده گنج به میان می آید و روز دیگر ازهمزمانی این واقعه با موضوع به آتش کشیده شدن مسجد گوهر شاد سخن به میان می آید و اینکه از احتمال دخالت برخی ها در این باب شایعه سازی می شود.

به هر صورت اینکه چه دست ناصوابی بر شعله های این جرقه دمیده تا قدیمی ترین مسجد شمال کشور چنان در میان آتش گرفتار شود که بازاریان تنها موفق به نجات یکی از منابرش شوند،در ادامه راه و با بررسی های کارشناسانه مشخص خواهد شد .اما آیا تیم ها اطفاء حریق در انجام مسولیت های خود به درستی عمل کرده اند؟

دراین باره اظهار نظرهای متفاوتی مطرح شده است. هارش خبر به چند نمونه از آنها پرداخته که در ذیل می خوانید.

کاسبان منطقه اعتقاد دارند که لحظات اول اتش سوزی وقتی ماموران آتش نشانی در جریان ماجرا قرار گرفتند با تاخیر نیم ساعته به محل آتش سوزی رسیدند.تازه در ان هنگام هم ابتدا یک ماشین آتش نشانی کوچک آمد.

 کاسب دیگری نیز گفته که مسجد به این بزرگی که این همه قدمت دارد چرا کپسول اتش نشانی نداشت؟

یک مغازه دار نیز در این باره گفت که چه کسی جوابگوی این خسارات است؟این مکان برای ما خیلی محترم است. در غروب حادثه در حالی که همه آمده بودند برای کمک یکی از ماشین های آتش نشانی سوخت تمام کرد که این باعث تاسف است.

سعید نجاریان عضو شورای شهر ساری از جلسه رسیدگی به وضعیت مسجد جامع انتقاد کرد

*جلسه‌ای برای هیچ

سعید نجاریان از اعضای شورای شهر نیز گفته که، آتش گرفتن مسجد جامع دل همه ساروی‌ها و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ این مملکت را به درد آورد.با این اتفاق بخشی از تاریخ ما از بین رفت.

عضو شورای شهر ساری با اشاره به اینکه مسجد جامع ساری ثبت میراثی بود و میراث فرهنگی متولی این مسجد است، گفت: این که مسئولی از میراث فرهنگی کشور بیاید و عنوان کند که این مسجد تا ۷۰ درصد سالم مانده گویا ما را به سخره گرفته است.

نجاریان با بیان اینکه تکلیف این بنا باید مشخص شود، تصریح کرد: باید متولی این کار مشخص شود چون مردم درباره تکلیف مسجد جامع از ما سوال می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی جلسه‌ای برای مسجد جامع برگزار می‌شود و مسئولان را دور یک میز جمع می‌کنند باید خروجی داشته باشد نه اینکه پس از جلسه، به مردم شماره حساب اعلام و اجازه دهند مردم کمک کنند.

نجاریان با اشاره به اینکه چرا جلسه‌ای بدون خروجی برگزار شده است، خاطرنشان کرد: پیش از این هم مردم برای ساختن مسجد، تکیه و حسینیه به شکل خودجوش اقدام کرده‌اند و نیازی به اجازه مسئولان ندارند.

این عضو شورای شهر ساری با بیان اینکه مسجدی که ثبت میراثی است اتفاقات آن چه ارتباطی به هیات امنا دارد، اظهار کرد: چرا نمی‌گویند درباره این مسجد چه کردند، چرا حقایق را به مردم نمی‌گویند.

سعید نجاریان ساروی با تاکید بر اینکه چرا جلسه بدون خروجی برگزار شده است، افزود: آیا پس از برگزاری جلسه نباید زمان‌بندی ساختن مسجد، متولی اجرای این کار و اعتبارات استانی و ملی مشخص می‌شد؟ مغازه‌هایی در کنار مسجد سوخت و چرا از بودجه حوادث غیرمترقبه برای جبران خسارت کسبه، چیزی در نظر نگرفتند.

وی تصریح کرد: میراث فرهنگی چند کارشناس به محل حادثه اعزام کرده؟ مگر جز این است افرادی به شکل خودجوش به محل حادثه رفته و اظهارنظر کرده‌اند.

عضو شورای شهر ساری با بیان اینکه با سوختن مسجد جامع، داغی در دل ساروی‌ها باقی مانده و این داغ تا ساختن مجدد مسجد جامع، باقی خواهد ماند، ادامه داد: این مسجد اکنون مانند پیکر مطهر تازه درگذشته‌ای است که هنوز بر زمین مانده و زودتر باید تعیین تکلیف شود.

وی درباره شیوه خاموش کردن آتش با تشکر از آتش‌نشانان، گفت: آتش‌نشانان با تمام وجود تلاش کردند و تمام توانشان را به کار گرفتند تا آتش به داخل بازار نرسد ولی باید قبول کنیم در آتش‌نشانی کمبود نیرو و تجهیزات داریم.

در شب حادثه مهندس زلیکانی نایب رییس شورای شهرساری هم گفت که امکانات امداد رسانی برای آتش سوزی های بزرگ و بلند مرتبه در ساری کافی نیست .

*علت آتش سوزی مسجد جامع ساری

محمد اسلامی  در حاشیه بازدید ازروند امدادرسانی و اطفای حریق مسجد جامع ساری در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه مسجد جامع ساری تاریخی و ارزشمند است  گفت: به دلیل اتصالی سیم برق که ریشه در شدت گرما و تابش خورشید به سیم های برق دارد، آتش سوزی رخ داده است.

وی افزود: سقف چوبی مسجد کامل در آتش سوخت اما خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم و روند امدادرسانی و اطفای حریق به شایستگی انجام شد.

اسلامی با اشاره به اینکه اورژانس، نیروهای پلیس، ویگان ویژه، نیروهای مردمی، آتش نشانی و غیره در عملیات اطفای حریق متعهدانه شرکت کرده اند اظهار داشت: عملیات اطفاء تمام شد و گروه های امدادی در حال لکه گیری هستند.

استاندار مازندران یادآورشد: مسجد جامع ساری به دلیل اینکه ثبت ملی است، تابع ضوابط میراث می باشد و در بحث بازسازی و احیای آن، با مشارکت دست اندرکاران و پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی آغاز می شود و با تمام قوا به عنوان یک اثر تاریخی به حالت اول برمی گردد ولی در بازسازی آن باید مسائل ایمنی نیز لحاظ شود.

*آتش سوزی مسجد جامع ساری امنیتی نبوده است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران در رابطه با علت آتش سوزی در مسجد جامع شهرستان ساری گفت که بررسی‌های لازم انجام شده است و مشکل امنیتی گزارش نشده است.

حسینی عالمی  اظهار کرد: علت آتش سوزی به دلیل اتصالی سیم برق که ریشه در شدت گرما و تابش خورشید به سیم‌های برق دارد رخ داده است.

دادستان ساری در ادامه بیان کرد: اگر نیاز به اقدام قانونی باشد پرونده قضایی تشکیل خواهد شد، اما طبق گزارش‌های ارائه شده علت آتش سوزی اتصال سیم برق بوده است.

حسینی عالمی همچنین گفت: بررسی‌های لازم در حال انجام است، منتظر نتایج کارشناسی هستیم و گزارشی مبنی بر خرابکاری یا عمدی بودن اعلام نشده است.

*رضایی فرماندار ساری

آتش‌سوزی مسجد جامع ساری سبب تخریب تاریخ سه هزار ساله این خطه شده است.

به دلیل عمق بالای آتش‌سوزی نیروهای آتش‌نشانی از شهرهای قائم‌شهر، نکا، بابل، بهشهر و شهرهای همجوار خود را به محل وقوع آتش‌سوزی در مسجد جامع ساری ‌رساندند.

به دلیل اینکه این آتش‌سوزی قبل از نماز مغرب و عشاء بوده خوشبختانه هیچ فردی در موقع آتش‌سوزی در درون حیاط مسجد و شبستان‌های مسجد حضور نداشته است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :